Dag 4 TAJ MAHAL

11 oktober 2018 - Agra, India

De Taj Mahal. Een verhaal apart. Vroeg in de ochtend bij Patricia op de kamer een ontbijt genoten. Even bijpraten. Een slechte nacht gehad en lek geprikt door muggen. Helaas maar een uurtje of 2 echt geslapen. Na t ontbijt 4 uur rijden over hobbelige autowegen naar Agra. Wederom een armoedig plaatsje. Hoewel noem t maar een stad. Enkele miljoenen inwoners en ik kan niet zeggen dat t een mooie stad is we ontmoeten na t inchecken en een heerlijke lunch onze cheaufeur samen met een gids die ons naar de Taj zal brengen. Daar aangekomen lopen we naar t complex toe. Geen auto's of ricksah omdat door t verkeer t witte marmer vuil zou worden. Wanneer we naar de toegangspoort lopen doemd het witte dak van de Taj ineens op. Een rilling loopt door mijn lijf. Eindelijk. Oog in oog met de échte Taj Mahal. De gids verteld uitgebreid over de Taj maar ik wil maar 1 ding. Doorlopen. En dat doen we dan ook. Elke dag lopen meet dan 10000 mensen waar ik nu loop. In het avondlicht ziet de Taj er betoverend uit. Als magisch. Het is niet te omschrijven wat er door me heen gaat. We staan net buiten de poorten en we zien de Taj in al zijn schoonheid. Groot. Prachtig. Majestueus. Geweldig. Achter mijn zonnebril lopen tranen. Echt niet te omschrijven. Als mijn moeder nog bij ons zou zijn had ik haar nu gebeld. We lopen langs mooie paden en watergangen. De gids maakt foto's die alleen hij kan maken en dan lopen we omhoog. We gaan de Taj Mahal binnen. Dit is beduidend minder aangezien we jn een rij aan moeten sluiten en als vee door de Taj gejaagd worden. We lopen door langs de graven van het liefdeskoppel. Maar tijd om stil te staan is er niet. Doorlopen word er geroepen. Foto's maken mag niet. Even snel als we binnen kwamen staan we weer buiten. Aan de achterland bij de rivier waar de fundamenten van de zwarte Taj liggen aan de overkant. Nooit gebouwd. De zon zak en we lopen terug Nasr de poorten waar Manoj op ons staat te wachten. Nog even een verkoop praatje en terug naar t Hilton waar we naar een bijzonder grappige poppenshow kijken met een biertje. Nu lekker in bed en genieten van dat waar ik zo lang opgewacht heb. Dromen van de Taj Mahal. Morgen vroeg vanuit onze kamer een laatste blik en door naar Jaipur. Weer een dag genieten van de roze stad. Het amberfort wacht op ons. Wat een heerlijke reis!