India Dinsdag dag2

9 oktober 2018 - New Delhi, India

De tweede dag in India, New Dehli, met Manoj op pad.

Na het ontbijt met vreselijke koffie die meer op thee leek gingen we op pad.

We bezochten de Qutb Minaret. Een oude minaret die zich op een indrukwekkend complex bevond. Heel hoog en kunstig bewerkt met steenhouw-werk waar je in Nederland het gelijk niet van zult vinden. We kozen er voor om niet voor een gids te gaan mede doordat je dan veel tijd door brengt op het complex en daardoor mindere andere plekken kunt gaan zien. Maar we waren diep onder de indruk. Her was dan ook het eerste wat we zagen. Manoj stond ons weer op te wachten na t bezoek en bracht ons naar de volgende locatie.

De Lotus tempel. Een prachtig bouwwerk uit de 19e eeuw gebouwd voor Hindi, moslims, christenen en eigenlijk alle gelovigen. Op blote voeten over t hete steen naar binnen. In 1 woord prachtig. Er hing een serene rust. Stilte in het enorm drukke en hectische New Dehli. Bijna onwerkelijk. Wat me telkens opvalt is dat mensen ons aanstaren. Wij zijn de blanken en ik ben ook nog eens lang ėn blank. Ik sta dus weer op enkele foto's met toeristen.

Na het indrukwekkende bezoek aan deze Lotus tempel door naar t volgende. We hadden zoals gezegd een drukke dag. Op weg naar de volgende locatie viel t me op dat de bezoekers van deze tempel bij de entree door 2 detectiepoortjes moeten. Deze piepen wel maar DOEN NIKS. Niemand kijkt er naar of doet iets. Zo enorm grappig!

De volgende plek waar onze mond weer van open viel is de Isa Khan Tomb. Gebouwd voor het lichaam van meneer Kahn (weet ff niet wie t is) door mevrouw Khan. Het is niet zomaar een tombe, nee , maar een heel,park. Meerdere gebouwen vormen de begraafplaats voor de hele familie. Enorme bouwwerken die zo groot en mooi zijn. Niet te geloven. Prachtig!

Stuk voor stuk pareltjes. Overal zagen we zwerfhonden. Super zielig. Onze Floris heeft t toch maar mooi goed  .

Hierna onze eerste Indische lunch  heerlijk gegeten  deze mensen weten wat lekker eten is. Ik kan niet herhalen wat t allemaal was maar enorm goed en gelukkig niet te spicy. Zelfs t biertje was echt lekker.

Op naar India Gate. Een bouwwerk opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de eerste wereldoorlog en dan de gevallen soldaten . Neergezet op een droge dorre vlakte met vele commerciële types die je rommel aan willen smeren. Niet zo mijn ding.

Daarna naar de sikh tempel, met t gouden dak. Hier word gebeden en dagelijks voor 300 arme en rijke mensen eten gemaakt  door Minoj kregen we daar een kijkje in de keuken. Wederom induwekkend. Pracht en praal met hard werkende mensen die t geweldig vonden dat we even kwamen kijken.

De mensen daar waren vroom vriendelijk en vlijtig

Door in de auto langs alle ambassades terug naar t hotel.

Moe en voldaan een borrel en lekker slapen.