Jeroen en Eric on tour

9 oktober 2022 - Ubud, Indonesië

vandaag hebben we een chauffeur ingehuurd om ons wat hotspots van t eiland te laten zien. We mogen wel zeggen dat dát gelukt is. Een geweldige dag hebben we gehad.

Rijst terrassen

We begonnen de dag vroeg met een wekker om 7 uur, en dat als je met vakantie bent. De taxi was er om 0900 uur voor een hele dag. We zijn begonnen bij de rijstterrassen. We mogen we zeggen dat we onder de indruk waren van de schoonheid, het groene en de hoogte van die terrassen. Prachtig.

IMG_20221009_132002

Het is een hele klim naar beneden en, helaas, moet je moeite doen om de touristische attracties te vermijden. Ze bieden van alles aan, schommels, foto locaties en ga zo maar door. De vochtigheidsgraad is enorm hoog en de klim lang en stijl maar t was t waard.

IMG20221009094108

Na afloop moesten we echt even bijkomen met een drankje, en genoten we nog even van t uitzicht.

IMG20221009101012

Pura Tirta Empul

In India hebben we geleerd dat er heel veel forten, tempels en gebedshuizen zijn en dat elke zijn eigen belang en schoonheid heeft. Vandaag hebben we wel een bijzondere bezocht. Als doel heeft deze dat bij de gelovigen de nare gedachten en dromen weg gewassen kunnen worden in t heilige water. Bezoekers van alle komaf komen dat dan ook doen.

IMG20221009111556

Tijdens ons bezoek moesten we een sarong dragen. Bij mij ging dat natuurlijk mis, hij bleef aan mijn benen plakken tot hilariteit bij enkele dames. Nice! 😅

IMG20221009112701

Het was mooi om te zien al had ik er niet t gevoel bij wat onze gids wel had. Hij sprak er bevlogen over wat het voor ons mooier maakte. Het water komt er daadwerkelijk uit een bron die in appart bassin te zien is.

IMG20221009113834

Helaas is dat op de foto niet goed te zien maar vlak vooraan op de foto komt t water uit de bodem van t bassin omhoog.

koffie plantage

koffie, ik kan niet zonder! Hoe leuk is t dan om een plantage te bezoeken, zeker ook omdat mijn opleiding een groot stuk koffie besloeg. Zin in! Aangekomen blijkt toch wat minder rooskleurig dan t leek. Heel touristisch en commercieel. We kregen een beetje te zien wat koffie telen inhield en hoe het eindproduct tot stand komt maar het draaide voornamelijk om de proeverij en t winkeltje. Wel een interessant detail is dat ze koffie maken en verkopen met de naam kopi luwak. Een beestje  eet de bonen op en poept ze weer uit. Na ze gewassen en gepeld zijn kun je er heerlijke koffie van maken. Super duur maar lekker.

Waterval

Na de koffie ging we naar een zaakje op te lunchen. Duidelijk een zaak waar de chauffeur commissie voor ontving. Slecht koud eten. Niet heel slecht maar we zijn inmiddels beter gewend. Door naar de waterval. Daar wordt duidelijk dat je het begrip commercie ook ruim kunt nemen. Heel ruim. Je betaald entree om een soort dorp in te lopen wat gebouwd is rondom een grote waterval.

IMG20221009151534

Het is er enorm mooi en indrukwekkend. Het water stoof hard rond. Schitterend. Aan t bruine water kun je zien dat er meer regen gevallen is dan normaal. Maar dat mag de pret niet drukken aangezien wij door het lopen weer nat zijn van t transpireren.

IMG20221009152328

Monkey Forrest

En dan de laatste bestemming van de dag. Een park waar zo'n 630 apen te zien zijn. Allemaal rondom 6 tempels. Bijzonder kun je het wel noemen. We hadden een klein uurtje de tijd om t te zien.

IMG20221009164028

IMG20221009170006

We sloten de dag af. De hele dag prima weer gehad. Thuis aangekomen konden we niet meer zonder paraplu. Het regent tijdens het schrijven van dit verhaal hard en lang door. Ach, de dag was heerlijk mooi en interessant. Voor herhaling vatbaar!

Morgen weer een nieuwe dag.